מצברים לרכבים חשמליים

מהפכה של ממש מובילה את שוק הרכב בארץ ובעולם, מדובר במכוניות חשמליות – המונעות על חשמל בלבד וניתנות להטענה בבית או בתחנות המאפשרות החלפת המצבר המרוקן במצבר חדש. מה חשוב לדעת על עולם חלקי חילוף לרכב והמצברים לרכבים חשמליים?

מאפייני המצברים לרכבים החשמליים

ראשית חשוב לדעת, לא מדובר במצברים רגילים, למעשה מצבר חשמלי גדול הרבה יותר מרוב המצברים המוכרים לנו מעולם הרכב המוטורי, מצבר לרכב רגיל מניע את הרכב ואילו מצברים חשמליים הם אמורים להניע מנוע חשמלי לגמרי בכוחות עצמם.
רכבים חשמליים מונעים באמצעות מנוע חשמלי שההספק שלו נמדד בכוחות סוס, עם זאת יש לו גם הספק חשמלי הנמדד בקילו וואט, למעשה הממוצע כיום של מכונית חשמלית הוא 70 קילו וואט.
מצבר חשמלי ניתן לטעון בצורה פשוטה על ידי חיבור השקע החשמלי של המכונית לחשמל ביתי רגיל, כאשר זמן הטעינה הממוצע למצבר ריק עד מצב מקסימלי הוא בין 5- 8 שעות.
טווח הנסיעה של מכונית חשמלית על מצבר טעון לחלוטין משתנה בסוג הרכב וההספק, איך ניתן לומר בצורה ממוצעת שהטווח הוא כ 200 ק”מ. אדם הקונה רכבים חשמליים שונה מאד מאדם אשר קונה מכוניות ישנות או חדשים, כל העסקה עצמה שונה ואופן התשלום גם הוא.

בעיות ברכבים חשמליים

אחד הרעיונות המרכזיים העומדים מאחורי הרכבים החשמליים, הוא הנושא האקולוגי והחסכון בכסף לנוסעים ברכבים המונעים בנגזרות הנפט השונות (המושפעים מעליית מחירי הנפט בעולם). עם זאת לא כל המטרות הושגו, הרכבים החשמליים אכן מזהמים את הסביבה הרבה פחות מרכבים המונעים באמצעות בנזין, עם זאת מחירן של המכוניות החשמליות גבוהה בכמה אחוזים מהמכוניות המוטוריות ובנוסף מחיר התחזוקה והחלפת המצברים זהה למחירי הדלק כיום כמעט לגמרי.

מצברים מובילים את המחיר

בכדי לפתח מכונית שיכולה ליסוע על חשמל בלבד, היו צריכים להשקיע הרבה מאוד משאבים של מחקר ופיתוח, לכן הפכו להיות המכוניות החשמליות יקרות מאוד, מה גם שחומרי הגלם מהם מיוצרים המצברים החזקים להפליא, יקרים מאוד ומשפיעים בצורה ישירה על מחירן של המכוניות. במצברים של מכוניות חשמליות כמו בכל סוללה נטענת קיים בלאי, הגורם לכך שאחרי כמה אלפי טעינות יש צורך להחליף מצבר ובכך בעצם המחיר מתייקר עוד יותר לצרכן.

התפנית בעולם הרכבים החשמליים יכולה להגיע רק על ידי מציאת פתרון בעולם המצברים, כאשר יצליחו לייצר מצבר אמין, חזק וזול לייצור המוני, המכונית החשמלית תעלה הרבה פחות בעת הרכישה, עלויות התחזוקה ירדו בצורה משמעותית וכולנו נוכל להנות מחסכון בעלויות הדלק המושפעות משגעונות עולם הנפט ומעולם ירוק הרבה יותר!

מצבר לרכב בין החלקים הכי חשובים בכל חלקי הרכב. ללא מצבר לא יהיה ניתן לספק חשמל עבור כל החלקים החשמליים ברכב כגון: חלונות חשמליים, מערכת סאונד, מזגן, תאורה ללוח שעונים וכדומה.

למעשה ניתן לומר כי המצבר הוא סוג של לב המפעיל את הרכב, כמו שהלב בגוף האדם אחראי על זרימת הדם כך המצבר אחראי על זרימת החשמל.

כל כלי הרכב מכילים מצבר, משאית, אוטובוס ואפילו קלנועיות, למרות שכמובן לכל כלי רכב יש מצבר המתאים לצורכי כלי הרכב הספציפי. לדוגמא: קלנועית הינה כלי רכב קטן שאינו צורך כמות גדולה של חשמל, למרות שכלי הרכב הנ"ל ממנוע ועובד כולו על אספקת חשמל, צריכת החשמל שלו קטנה יותר מרכב פרטי. קלנועית זוגית מסוגלת לשאת משקל מצומצם של 2 אנשים לערך, מדובר על כלי רכב ברוחב של מטר במקסימום, והמהירות שלו נמוכה בהרבה משל כלי רכב אחרים לכן צריכת החשמל היא נמוכה. לעומת זאת משאית צורכת חשמל רב, עקב גודלה, המשא שהיא יכולה לשאת, רכיבים חשמליים רבים ועוד.

אורך חיי מצבר לרכב

אורך החיים הממוצע של מצבר לרכב עומד על 3 שנים אך עם טיפול עקבי ונכון יכול להגיע גם ל 4 שנים. לעומת זאת, טיפול לקוי או חוסר טיפול יכול להביא לקיצור משמעותי בחיי המצבר.

הבדלים בין מצברים

יש 2 סוגי מצברים עיקריים מצבר סגור או מצבר פתוח, המצבר הסגור אינו דורש טיפול מיוחד או תקופתי מעבר לבדיקות מתח שרצוי לבצע לפחות אחת לשנה. המצבר מכיל בתוכו מנגנון המקרר את המצבר באופן אוטומטי. מצבר פתוח בידוע בכינויו מצבר רטוב, מכיוון שהוא מכיל מים במצבר מסוג זה יש לבדוק את מפלס המים אחת לכמה חודשים ובאופן תדיר יותר בחודשי הקיץ.

המים במצבר נוטים להתאדות ולכן מפלס המים בו יורד, מהסיבה הזו חשוב לבדוק את המים באופן תקופתי, חוסר מים יכול לגרום לתקלות או לקיצור חייו של המצבר במידה והבעיה אינה מטופלת בזמן. את הבדיקה כל אחד יכול לבצע, אין צורך בידע מקצועי בתחום. פשוט מסתכלים ורואים אם חסרים מים. במידה ואכן חסרים מים, יש מלא מים מזוקקים בלבד, מים רגילים, מיי שתייה יכולים לגרום לקורוזיה ולקיצור חייו של המצבר.

בדיקת ניקיון- בגלל שמדובר במצבר פתוח המכיל מים, יש נטייה לפתח קורוזיה מאידי האידוי של המים בתוספת אבק ופיח. חשוב לנקות את הלכלוך שהצטבר על חיבורים ובניהם, אחת לכמה חודשים במקביל לבדיקות המים.

איזה מצבר נחשב כטוב יותר? אין דעה חד משמעית האם מצבר אחד טוב יותר מהשני או להיפך, מה שכן מצבר פתוח דורש יותר תשומת לב ובדיקות עצמאיות תקופתיות של מים וניקיון לעומת המצבר הרטוב שדורש רק בדיקות של מתח תקין, אחת לשנה בסמוך למועד הטסט שמצבעים לרכב